ENGZaloguj

Kopiowanie, przetwarzanie i rozpowszechnianie zawartości strony głównej i podstron tej autorskiej strony internetowej w całości lub w części bez zgody autora strony Marcina Pycia
jest zabronione i stanowi naruszenie praw autorskich. Podstawa prawna: "Ustawa o Prawie Autorskim i Prawach Pokrewnych" z dnia 4 lutego 1994r. (Dz. U. 94 Nr 24 Poz. 83, sprost. Dz. U. 94 Nr 43 Poz. 170 i późniejsze).

BLOG TURYSTYCZO- KRAJOZNAWCZY- MARCIN PYĆ

Logo bloga BTK MP

Autor wpisu: Marcin Pyć Data wycieczki: 17.11.2018 [Cofnij]

Tytuł wpisu:

Wycieczka w Bekidzie Śląskim trasie Wisła (Uzdrowisko/D.A.)- Trzy Kopce Wiślańskie- Orłowa- Ustroń (Polana)

Zrealizowana trasa:
Wisła (Uzdrowisko/PKS)- Wisła (Zameczek Myśliwski Habsburgów/PTTK "Wisła")- Wisła (Bulwar Księżycowy- Park Zdrojowy: Amfiteatr, Dom Zdrojowy z figurą Adama Małysza i 4- ma pucharami świata z białej czekolady)- Wisła (Kompleks Skoczni Narciarskich „Wisła- Centrum”)- Wisła (Deptak Główny/Rynek)- Wisła (Muzeum Beskidzkie)- szlak żółty- Wisła (Kościół Ewangelicko- Augsburski)- bez szlaku- Wisła (Park Zdrojowy)- Wisła (most na rzece Wisła)- szlak żółty- Pasmo Równicy [Wisła (Partecznik/zbocze)- Kamienny (790)- Trzy Kopce Wiślańskie (810)- Przytulisko „Telesforówka”- Trzy Kopce Wiślańskie (810)- szlak niebieski- Świniorka (700)- Orłowa (813)- szlak zielony- Palenica (672)/zbocze]- Ustroń (Polana/PKP/PKS)
Długość trasy: 16,8km Przewyższeń (suma podejść): 650m Czas przejścia: 5godz.

OPIS:

Drugi dzień rozpoczeliśmy od wycieczki do zapory wodnej "Wisła- Czarne", gdzie po zwiedzeniu jej pojechaliśmy busem do Wisły na Dworzec Autobusowy.
Stąd poszliśmy na początku zobaczyć Zameczek Myśliwski Habsburgów, gdzie obecnie mieści się siedziba PTT "Wisła",
a miła pani dała mi nieodpłatnie mapki i przewodniki po okolicach oraz udzieliła intersujacych mnie informacji, jak również dostałem pieczatkę PTTK "Wisła"do ksiązeczki GOT:)
Następnie poszliśmy wzdłuż Bulwaru Księżycowego nad rzeką Wisłą, przyjemnym deptakiem, gdzie na początku widzieliśmy z oddali Hotel Gołębiewski, a po jakimś czasie przeszliśmy przez Aleję Podań i Legend z drewnianymi figurami, min. ozdobionego drewnianego dużego jajka z napisem Wisła:)
Po chwili natrafiliśmy na Zabytkowy Park Przygód, gdzie oglądaliśmy 10 miniatur budowli (zamków, pałaców, kościół
i Żuraw), które znajdowały się nad Wisłą. Budowle te wykonane były z kolorowej szklanej mozaiki.
Dalej przeszliśmy Bulwarem Księżycowym do amfiteatru w Parku Zdrojowym, gdzie oglądneliśmy wnętrze amfiteatru i rzeźbę kompozytora Stanisława Hadyny.
W związku z tym, że w tym dniu w Komleksie Skoczni Narciarskich "Wisła- Centrum" odbywały się zawody dzieci i młodzieży (dziewczynek i chłopców) w skokach narciarskich na igielicie- Silesia Cup Nadzieje Beskidzkie, postanowiliśmy chwilę pooglądać te zawody.
Można było zobaczyć następców Adama Małysza i Kamila Stocha, chłopców i dziewczynki, skaczących w profesjonalnych strojach narciarskich, przy ciekawym komentowaniu przez spikera. Zawody transmitowała również TVP2.
Dalej poszliśmy na główny deptak, gdzie kupiliśmy coś do jedzenia na drogę, ja kupiłem rogala św. Marcina:)
Po zaopatrzeniu się w prowiant poszliśmy do Domu Zdrojowego w Wiśle zobaczyć figurę Adama Małysza z 4 pucharami świata, wykonanymi z białej czekolady.
Następnie poszliśmny zwiedzić Muzeum Beskidzkie w Wiśle, w którym mogliśmy zobaczyć przedmioty użytku codziennego górali i góralek z Beskidu Śląskiego, z minionej epoki. Również mogliśmy zobaczyć kilka przykładów koronki z Koniakowa.
Oglądnęliśmy też ciekawą wystawę czasową dotycząca Haftu krzyżykowego górali Beskidu Śląskiego.
Najciekawsza w tym muzeum jednak była dawna klasa z wyposażeniem, min. kałamarze, pióra, drewniane przybory kreślarskie, ośla ławka, tabliczki do pisania oraz mapa Polski z lat 20- stych XXw.
Można było też zobaczyć jak góral uczy, pewnie jakiegoś mieszczucha, który nigdy nie był na wsi, rżnąć piłą kłodę drzewa
i obciosywać ją.
Po zwiedzeniu tego muzeum, poszliśmy obok kościoła ewangelicko- augsburskiego przez Park Zdrojowy, dalej obok pomnika niedźwiadków, przez most na Wiśle na szlak zółty prowadzący na Trzy Kopce Wiślańskie.
Szliśmy cały czas pod górę, przeważnie ubitą trasą przez las, a niekiedy asfaltem, gdzie po jakimś czasie weszliśmy
na rozległą polanę, gdzie dookoła widzieliśmy ładne widoki na Beskid Śląski, na pasmo Czantorii i Stożka.
Spotkaliśmy również pasące się owce:) jak również grupę skoczków narciarskich z działaczami.
Dalej idąc przez szczyt Kamienny doszliśmy do Trzech Kopców Wiślańskich (810) skąd rozpościerały się piękne panoramy na Beskid Śląski , na Wielką Czantorię, Równicę, Orłową, Błatnią, Wielką Cisową, Stołów, Klimczok, Horzelicę i Stary Wierch.
Weszliśmy także do przytuliska "Telesforówka", gdzie kupiłem do picia pyszną Grappę i siedząc na werandzie budynku patrząc na piękne okoliczne widoki jadłem rogala św. Marcina i piłem Grappę:)
"Telesforówkę" prowadzi młode małżeństwo, które podkreśliło, że nie jest to schronisko tylko przytulisko.
Dowiedziałem się też od tego małżeństwa, że symbol Telesforówki- stary VW- Garbusek, był samochodem, którym obecny mąż woził przyszłą żonę:) przed ślubem, ale po ślubie, jak się popsuł nie miał już czasu naprawić go i taki pozostał bez kół koło Telesforówki:).
Po tym krótki pobycie w tej pięknej okolicy, koleżanka z którą tutaj przyszedłem wróciła tą samą trasą do Wisły, a ja poszedłem dalej żeby dojść na Równicę.
Trasa była dosyć ciekawa i mało męcząca, wśród drzew, a niekiedy było widać ładne widoki na Beskid Śląski, jak np.
na Świniorce obok wyciągu narciarskiego "Świniorka", czy też na przełęczy pod Trzema Kopcami Wiślańskimi.
Dosyć dobrym tempem doszedłem do szczytu Orłowa (813), gdzie mi już wysiadły baterie do aparatu i miałem problemy
z robieniem zdjęć.
Ze szczytu było widać przez drzewa ładne panoramy Beskidu Śląskiego. A idąc niżej do zamkniętego schroniska "Chata
na Orłowej" były widokowe rozległe polanki skąd były ciekawe widoki na okolice.
Za "Chatą na Orłowej" musiałem zejść bardzo stromym zejściem do rozwidlenia szlaków, ale ze wgledu na to, że robiło się ciemno zrezygnowałem z pójścia na Równicę, mimo tego, że było tylko 45 minut drogi i poszedłem szlakiem zielonym
do Ustronia (Polany).
Zaczęło robić się ciemno, więc musiałem wyjąć latarkę. Mimo tego po jakimś czasie zorientowałem się, że kończy się droga polna w lesie i że zgubiłem się, tak jak jeszcze jedno małżeństwo, które nie miało latarki.
Cofnęliśmy się o ok. 400m i szukaliśmy znaku szlaku na drzewach. Po chwili odnaleźliśmy go i powędrowaliśmy dalej.
Musiałem trochę przyspieszyć, żeby zdążyć na autobus z Ustronia do Krakowa. Mimo nocy nadal widać było ciekawe zaciemnione widoki szczytów Beskidu Śląskiego:)
Doszedłem w końcu do przystanku Ustroń (Polana), gdzie najpierw poszedłem z 200m w stronę centrum Ustronia.
Następnie wróciłem się na przystanek, ponieważ idąc na piechotę nie zdążyłbym dojść na przystanek w centrum Ustronia.
Po 5 minutach stanął na przystanku autobus do Cieszyna, który jechał przez centrum Ustronia, który dowiózł mnie 7 minut przed odjazdem autobusu z Ustronia (Centrum) do Krakowa. Dzięki temu udało się dojechać na czas do Krakowa.
W Stalowej Woli byliśmy o godz. 23:30.
Gdyby dzień był dłuższy np. w lecie to bez problemu udałoby się przejść tą trasę:) A tutaj jeszcze straciliśmy dużo czasu na zwiedzanie muzeum i oglądania zawodów narciarskich, przez to straciliśmy 2 godziny.
Na Równicę wejdę ale na wiosnę 2019r.
Mimo tego wycieczka była ciekawa i jak zwykle z przygodami:)

Trzy Kopce Wiślańskie (810)- jest to szczyt w Paśmie Równicy o dwóch kulminacjach.
Ku północy opadają spod Trzech Kopców Wiślańskich widokowe polany z maleńkim osiedlem Nowa Łąka.
Nazwa góry pochodzi od jej położenia na styku granic trzech miejscowości: Ustronia, Wisły i Brennej.
W początkowym okresie rozwoju osadnictwa na tych terenach każda jednostka osadnicza znaczyła swe granice nacięciami na korze drzew ("zakrzosy") lub właśnie kopcami układanymi z kamieni.
Przymiotnik "Wiślańskie" dodano w celu odróżnienia góry od innych Trzech Kopców (np. Trzy Kopce u styku granic Brennej, Szczyrku i Wapienicy lub Trzy Kopce w Beskidzie Żywieckim).
Ze szczytu rozpościera się widok na Skrzyczne (1257 m n.p.m.), Kotarz (974 m n.p.m.), Grabową (905 m n.p.m.), grzbiet Starego Gronia, osiedle Świniorka (ok. 700 m n.p.m.), Orłową (813 m n.p.m.), Równicę (884 m n.p.m.) i Czantorię (995 m n.p.m.).
Na grzbiecie Trzech Kopców znajduje się punkt gastronomiczny oraz miejsca noclegowe w prywatnym przytulisku „Telesforówka”.

Przytulisko "Telesforówka"- znajduje się ok. 200 m od szczytu góry Trzy Kopce Wiślańskie (810 m n.p.m.), którego nazwa pochodzi od znajdujących się tu kiedyś kamiennych kopców granicznych trzech miejscowości tj. Brennej, Wisły i Ustronia.
Tuż obok budynku znajduje się duża, widokowa polana, z której zobaczyć możemy m. in. Czantorię, Równicę, Orłową, Błatnią, Klimczok, Kotarz, Grabową, Skrzyczne, Baranią Górę a nawet Zaporę Goczałkowicką.

Orłowa (813)- jest to rozległa góra w Beskidzie Śląskim, leżąca w północnej części Pasma Równicy.
Ma kształt potężnego rogalika zwróconego rogami ku południu.
Wzdłuż wewnętrznego łuku sierpowatego grzbietu ciągną się widokowe polany z rozrzuconymi zabudowaniami osiedla Orłowa.
Od Równicy oddzielona jest głęboką przełęczą Beskidek (662 m n.p.m.).
Z polany szczytowej na Orłowej rozciąga się ładny widok na Równicę oraz Ustroń i Wisłę.
Na polanie poniżej szczytu znajdowało się prywatne schronisko górskie- "Chata na Orłowej".

Muzeum Beskidzkie im. Andrzeja Podżorskiego w Wiśle- zlokalizowane jest na Rynku w budynku dawnej karczmy z 1794r.
W ramach ekspozycji stałej prezentowane są tu zabytki kultury ludowej górali Beskidu Śląskiego z XIXw.
Można zoabczyć tutaj eksponaty reprezentujące ciesielstwo, kowalstwo, tkactwo czy obróbka wełny. Znajdziemy tu również sprzęty rolnicze do których należą: cepy, kosy, widły, grabie czy niecki.
W kolejnym pomieszczeniu zobaczymy góralskie stroje dla kobiet i mężczyzn.
Ostatnie pomieszczenie kryje w sobie rekonstrukcje tzw. Kurnej izby (tradycyjnej izby góralskiej), na którą składa się pojedyńcze łóżko, stół z kamiennym blatem, naczynia kuchenne oraz wielki piec.
W bezpośrednim sąsiedztwie muzeum znajduje się enklawa architektury drewnianej z Wisły i okolic.
Jest tutaj min. kuźnia, ule, dawny budynek gospodarczy i budynek, gdzie mieści się rekonstrukcja dawnej szkoły z klasą z dawnym wyposażeniem, z drewnianymi ławkami, drewnianymi narzędziami kreślarskimi, tabliczkami do pisania, piróem i kalamarzem, liczydłem, "oślą ławką", kijem nauczyciela i innymi eksponatami.

Bulwar Księżycowy w Parku Zdrojowym w Wiśle- jest to niedawno zrewitalizowany deptak nad rzeką Wisłą w centrum Wisły.
Rozpoczyna się w parku zdrojowym zwanym Parkiem Kopczyńskiego, w pobliżu pomnika misia i rozciąga się wzdłuż rzeki Wisły, przy amfiteatrze, aż po Hotel Gołębiewski, zwany potocznie Gołębiem.
Znajduje się w nim siłownia na powietrzu, Muzeum Narciarstwa czy Zabytkowy Park Przygód z miniaturami dziesięciu budowli stojących w miastach nad brzegami Wisły oraz Pomnik Źródeł Wisły.
Rzeźba pomnik Źródeł Wisły to symbolizująca rzekę wodna nimfa, odziana w regionalny strój Ślązaczki i trzymająca spory bukiet kwiatów, krocząca boso przez łąkę. Przed dziewczyną, poniżej małej kaskady, umieszczono kilka “plujących” ryb.
Wzdłuż bulwaru umieszcozna jest także Aleja Podań i Legend, w której znajdują się drewniane rzeźby rozmieszczonen wzdłuż deptaka, prezentujących najbardziej charakterystyczne postacie z opowieści, które kolejne pokolenia mieszkańców Śląska Cieszyńskiego przekazują sobie już od niepamiętnych czasów.
Po drugiej stronie Wisły, wzdłuż jej drugiego brzegu ciągnie się Bulwar Słoneczny.

Zabytkowy Park Przygód przy Bulwarze Księżycowym w Wiśle- jest to obszar, na którym można zobaczyć zabytki w formie miniatur wykonanych z kolorowej szklanej mozaiki, które zlokalizowane są w Polsce nad brzegiem Wisły.
Znajdują się tutaj: Zamek Prezydenta RP w Wiśle, Zamek Królewski na krakowskim Wawelu, górująca nad Sandomierzem twierdza obronna, Zamek w Kazimierzu Dolnym wzniesiony przez Kazimierza Wielkiego, urokliwy Pałac Czartoryskich w Puławach, Zamek Królewski w Warszawie, katedra św. Janów w Toruniu, Zamek w Janowcu, Zamek w Świeciu, a także symbol Gdańska, czyli Żuraw.
Obok miniatur umieszczono tablice edukacyjne, które pozwolą zapoznać się z najważniejszymi faktami i ciekawostkami na temat przedstawionych obiektów.

Figura Adama Małysza w Domu Zdrojowym w Wiśle- znajduje się w Domu Zdrojowym na Rynku, czyli na Placu Hoffa w Wiśle.
Mieści się on w holu Domu Zdrojowego, gdzie można bezpłatnie podziwiać wykonaną z białej czekolady figurę Adama Małysza- naszego największego skoczka narciarskiego, pochodzącego właśnie z Wisły.
Figurę Adama Małysza w 2001 roku wykonali członkowie Stowarzyszenia Cukierników RP.
Powstała ona z bloku czekolady o masie 330 kg. Postać ma wysokość 2,5 m i waży 180 kg.
Przy Adamie Małyszu zobaczyć też można 4 kule Pucharu Świata, zdobyte przez mistrza.

Kompleks Skoczni Narciarskich „Wisła- Centrum”- jeast to kompleks skoczni narciarskich w Wiśle, w skład którego wchodzą 3 skocznie o punktach konstrukcyjnych: K13, K24 i K44, które zastąpiły stare i zniszczone skocznie K17, K23 oraz K40.

Zameczek Myśliwski Habsburgów w Wiśle (obecnie PTTK "Wisła")- został przeniesiony do centrum Wisły ze zbocza Baraniej Góry.
Pałacyk wzniesiono na polanie Przysłop w 1898r. za sprawą arcyksięcia Fryderyka Habsburga. Gościł on często koronowane głowy, które lubowały się w strzelaniu do pięknych ptaków– głuszców.
W XIX wieku stała tu niewielka leśniczówka, w połowie tego stulecia zastąpiona przez domek myśliwski. W 1863r. wybudowano nową leśniczówkę, której sylwetkę możemy podziwiać i dziś (co ciekawe, to najstarszy budynek drewniany w Wiśle).
Tyle, że obecnie to Izba Leśna Nadleśnictwa Wisła. Eksponuje się w niej trofea myśliwskie, a także zwierzęta i rośliny Beskidu Śląskiego.
Leśniczówka nie odpowiadała jednak wymaganiom arcyksiążęcym. Wkrótce wzniesiono mały pałacyk w stylu tyrolskim. Wreszcie, w latach 1897-1898, powstał obiekt, który zachował się do dzisiaj.
To drewniany budynek na kamiennej podmurówce, stylistycznie nawiązujący do budownictwa alpejskiego.
Habsburgom i ich gościom służył do czasów I wojny światowej.
W 1986r. pałacyk przeniesiono do Wisły na ul. Lipową, gdzie od 3 października 1987 roku jest okazałą siedzibą oddziału PTTK "Wisła".

Autor zdjęć: Marcin Pyć

Zdjęcie małe Zameczek Myśliwski Hab. w Wiśle
Zdjęcie małe Zameczek Habsburgów (PTTK)
Zdjęcie małe Tablica Informacyjna
Zdjęcie małe Dworzec Autobusowy w Wiśle
Zdjęcie małe Widok na Hotel Gołębiewski
Zdjęcie małe Bulwar Księżycowy w Wiśle
Zdjęcie małe Rzeka Wisła w Wiśle
Zdjęcie małe Malowidło na brzegu:)
Zdjęcie małe Widok na Hotel Gołębiewski
w Wiśle
Zdjęcie małe Rzeka Wisła wzdłuż Bulwaru Księżycowego
Zdjęcie małe Bulwar Księżycowy w Wiśle
Zdjęcie małe Aleja Podań i Legend

Zdjęć:519 [ 2 ] [ 3 ] [ 4 ] [ 5 ] [ 6 ] [ 7 ] [ 8 ] [ 9 ] [ 10 ] [ 11 ] [ 12 ] [ 13 ] [ 14 ] [ 15 ] [ 16 ] [ 17 ] [ 18 ] [ 19 ] [ 20 ] [ 21 ]

[ 22 ] [ 23 ] [ 24 ] [ 25 ] [ 26 ] [ 27 ] [ 28 ] [ 29 ] [ 30 ] [ 31 ] [ 32 ] [ 33 ]

Copyright © 2013- 2019 Marcin Pyć (Facebook) · All rights reserved.