ENGZaloguj

Moje zdjęcie nr 10

Imię i nazwisko: Marcin Pyć 16-08-2022 12:25 (czasu letniego)

Miejsce zamieszkania: Stalowa Wola

E-mail: admin@mpyc.pl

Facebook:

Kod QR do moich danych kontaktowych

V-card (kod QR):

"Człowieka z charakterem pociąga to co jest trudne, ponieważ dopiero w zmaganiach z trudnościami potrafi uświadomić sobie własny potencjał"

BLOG TURYSTYCZO- KRAJOZNAWCZY- MARCIN PYĆ

Logo bloga BTK MP

Autor wpisu: Marcin Pyć Data wycieczki: 30.06.2019 [Cofnij]

Tytuł wpisu:

Wycieczka w Beskid Żywiecki na trasie Schronisko PTTK "Na Wielkiej Raczy"- Rycerka Górna (Klonia)- Bendoszka Wlk.- Rycerzowa Wlk.- Soblówka (Młada Hora)

Zrealizowana trasa:
Schronisko PTTK „Na Wielkiej Raczy”- szlak żółty- Rycerka Górna (Kolonia)- szlak lokalny czerwono- biały- szlak czarny- Hala Bendoszka- Bendoszka Wielka (1144)/Jubileuszowy krzyż Ziemi Żywieckiej- Schronisko PTTK „Na Przegibku”- Przełęcz Przegibek (990)- szlak czerwony- Bania/Przegibek (1126)/zbocze- Majcherowa (1105)- Rycerzowa Wielka (1226)- szlak czerwony- Przełęcz Halna (1165)/Hala Rycerzowa- szlak czarny - Bacówka PTTK „Na Rycerzowej”- szlak czarny- Przełęcz Halna (1165)/Hala Rycerzowa- szlak czerwony- Rycerzowa Mała (1207)- Jaworzynka (1117)- Soblówka (Młada Hora)
Długość trasy: 17km Przewyższeń (suma podejść): 942m Czas przejścia: 8godz.

Zdjęcie małe Pod schroniskiem
Zdjęcie małe Schronisko PTTK "Na Wlk. Raczy"
Zdjęcie małe Widok spod schroniska
Zdjęcie małe Krzyż i wieża widokowa na Wielkiej Raczy (1236)
Zdjęcie małe Krzyż na Wielkiej Raczy (1236)
Zdjęcie małe Wieża widokowa na Wielkiej Raczy (1236)

Zdjęć:452 [ aktualna ] [ 2 ] [ 3 ] [ 4 ] [ 5 ] [ 6 ] [ 7 ] [ 8 ] [ 9 ] [ 10 ] [ 11 ] [ 12 ] [ 13 ] [ 14 ] [ 15 ] [ 16 ] [ 17 ] [ 18 ] [ 19 ]

[ 20 ] [ 21 ] [ 22 ] [ 23 ] [ 24 ] [ 25 ] [ 26 ] [ 27 ] [ 28 ] [ 29 ]

OPIS:

W drugi dzień wycieczki wstałem rano i oglądnąłem wschód słońca na Wielkiej Raczy oraz zrobiłem kilka zdjęć. Pogoda była ładna i było w miarę ciepło. Chmur nie było widać.
Ok. godz. 7:00 poszedłem dosyć malowniczym szlakiem żółtym w dół do Rycerki Górnej (Koloni). Na początku była droga przez las, a potem fajnymi zakolami po ścieżce z kamieniami, gdzie po prawej stronie było widać szczyty Beskidu Żywieckiego i Wielką Raczę
W Rycerce Górnej (Kolonii) szedłem wzdłuż szumiącego potoku Rycerka, mijając po drodze kilka owiec i nawet strusia na wybiegu.
Za mostem zaczynał się szlak lokalny biało- czerwony, który był podobno skrótem do Bendoszki Wielkiej.
Na początku trzeba było dosyć długo wspinać się bardzo strono pod górę w lesie, a po jakimś czasie było widać już powoli bardzo malownicze okolice. Idąc coraz wyżej były coraz piękniejsze widoki.
Niedaleko przy złączeniu szlaków szedłem dalej cały czas stromo do góry, ale już przez polanę dosyć mocno pochyloną a potem krótko przez las, gdzie zza drzew było widać ładne zbocza gór.
Jak się już ten szlak połączył ze szlakiem czarnym, to poszedłem na Bendoszkę Wielką.
W pierwszej kolejności powędrowałem dalej pod górę przez ładną polanę z pięknym widokiem na okoliczne góry i na Praszywkę Wielką.
Po przejściu lasu ukazała się bardzo okazała i rozległa Hala Bendoszka, z której było widać z dwóch stron panoramę Beskidu Żywieckiego.
Doszedłem w końcu do Bendoszki Wielkiej (1144), na której stał ogromny stalowy jubileuszowy krzyż ziemi Żywieckiej, z kilkoma pamiątkowymi tablicami oraz miejscami na odpoczynek.
Zrobiłem kilka zdjęć, bo widoki były nieziemskie i poszedłem w dół widokowym szlakiem kamienistym do schroniska PTTK „Na Przegibku”, znajdującym się na Przełęczy Przegibek (990) pod Bendoszką Wielką.
Tam zjadłem zupę czosnkową i trochę porozmawiałem z kilkoma chłopakami ze Śląska, o ich wycieczkach górskich.
Jeden z nich kupił dla mnie kawałek placka truskawkowego:), co mnie trochę zaskoczyło:) Mówił, że Ślązacy są bardzo gościnni i on też, bo chyba jakoś wzbudziłem nim sympatię:).
Potem z tym kolegą poszedłem jeszcze do złączenia szlaków, on poszedł w stronę Wielkiej Raczy, a ja szlakiem czerwonym na Rycerzową Wielką.
Był to dosyć uczęszczany szlak z kilkoma dosyć stromymi podejściami i zejściami, ale szlak był w lesie i po miękkim podłożu, więc wędrówka była przyjemna a las chronił przed gorącem.
Na szlaku leżało dosyć dużo wiatrołomów, co było uciążliwe dla wszystkich w przemieszczaniu się po szlaku. Gdzieniegdzie zza drzew było widać ciekawe widoki na okolice.
Po 1,5godz. doszedłem na szczyt Rycerzowa Wielka (1226), który jest zarośnięty lasem i znajduje się tutaj tylko tabliczka wbita w pień drzewa z nazwą szczytu w języku słowackim (Ricerova Hora).
Po krótkiej chwili poszedłem szlakiem czerwonym przez las a następnie zszedłem po ogromnej Hali Rycerzowej do Przełęczy Halna (1165).
Ze zbocza Rycerzowej Wielkiej widać było piękne widoki na okoliczne góry a z Przełęczy Halnej widać było Rycerzową Małą (1207).
Doszedłem do Bacówki PTTK „Na Rycerzowej”, gdzie odpocząłem trochę i wypiłem gorącą czekoladę. Spotkałem tam też kolegę Kamila, z którym dzień wcześniej wędrowałem ze Skalanki na Wielką Raczę. On w bacówce został na nocleg a ja poszedłem dalej.
Spod bacówki były ładne widoki na Beskid Żywiecki, w tym na masywy Pilska i Babiej Góry.
Idąc dalej przez dużą Halę Rycerzowa i Przłęcz Halną doszedłem na Rycerzową Małą (1207), skąd również były piękne panoramy okolic.
W dalszej kolejności poszedłem szlakiem czerwonym przez las do Soblówki (Mładej Hory), a konkretnie do gospodarstwa leżącego w przełęczy.
W związku z tym, że nie byłbym w stanie pójść jeszcze kilku kilometrów przez 3,5godz. przez pasmo Mładej Hory do Rajczy, ze względu na to, że było koło 16:00 i nie zdążyłbym na busa z Rajczy do Krakowa, więc poprosiłem okolicznego mieszkańca, żebyż zawiózł mnie do Rajczy, za odpowiednią opłatą.
Tam okazało się, że po telefonie do przewoźnika, mimo, że w Internecie i na przystanku jest rozkład jazdy to od 2 lat nie jeżdżą te busy na tej trasie, więc musiałem iść na przystanek kolejowy w Rajczy. Stąd o 18:20 wyjechałem pociągiem do Bielska- Białej.
W Bielsku- Białej byłem o 19:20 i nie zdążyłem na busa do Krakowa o 19:00, przez co nie zdążyłem później na busa z Krakowa do Stalowej Woli o 21:30.
Żeby uratować sytuację pojechałem najbliższym busem o 20:00 z Bielska- Białej do Krakowa.
W Krakowie byłem o 22:00, więc zabrakło mi 30minut, żebym zdążył na wspomnianego wcześniej busa do Stalowej Woli.
Dlatego musiałem wymyśleć jak dostać się inną drogą do Stalowej Woli. Na szczęście o 22:50 był autobus Nobus, którym pojechałem do Rzeszowa, gdzie byłem ok. 1:00.
Przesiedziałem na dworcach PKS i PKP w Rzeszowie do 5:00 i pojechałem pociągiem o 5:04 do Stalowej Woli, gdzie byłem o 7:30.
I tak zakończyła się kolejna ciekawa wycieczka z przygodami, gdzie zdobyłem 13 szczyt (Bendoszka Wielka) i 14 szczyt (Rycerzowa Wielka) do Małej Korony Beskidów.

Bendoszka Wielka/Będoszka (1144)- jest to szczyt w Beskidzie Żywieckim, jeden z wyższych w grupie Wielkiej Raczy (tzw. "Worka Raczańskiego").
Znajduje się w bocznym grzbiecie Wielkiej Raczy, który odgałęzia się od Bani (1124) i biegnie w północnym kierunku poprzez Przełęcz Przegibek, Bendoszkę Wielką, Praszywkę Małą i Praszywkę Wielką.
Nazwa szczytu pochodzi od nazwiska gospodarza Bendys, które to pojawia się już w 1715 r. w inwentarzu dóbr żywieckich, stąd poprawna nazwa góry to Bendoszka (nie często spotykana Będoszka).
Wierzchołek i grzbiety Bendoszki Wielkiej pokrywa ogromna hala.
Na szczycie znajduje się Jubileuszowy Krzyż Ziemi Żywieckiej postawiony tam we wrześniu 2000 roku z okazji Jubileuszu 2000 ogłoszonego przez Kościół katolicki. Ma wysokość 23,5m.
Z racji swego położenia i niemal bezleśnego szczytu, roztacza się z niej wspaniały widok zarówno na pobliskie, jak i dalej położone pasma górskie: Beskid Żywiecki, Beskid Śląski, Beskid Mały, Wielkiego Chocza oraz pasmo Małej Fatry z charakterystyczną sylwetką Wielkiego Rozsutca. Przy dobrej pogodzie widac również Tatry.
Na południowym stoku Bendoszki Wielkiej znajduje się Schronisko PTTK „Na Przegibku”.

Rycerzowa Wielka/Rycierova Hora (1226)- znajduje się w głównej grani, pomiędzy Majcherową (1105) a Świtkową (Svitková, 1082), od której oddzielona jest przełęczą Przysłop (940).
Grzbiet ten w całości położony jest na terenie Polski. Pomiędzy Wielką Rycerzową a Małą Rycerzową znajduje się trawiasta Przełęcz Halna (1165m).
Nazwa szczytu wywodzi się od miejscowości Rycerka Dolna i Rycerka Górna (dawniej Rycerka), które prawdopodobnie były własnością rycerską.
Na wierzchołku Wielkiej Rycerzowej znajduje się punkt triangulacyjny.
Z samego szczytu, który jest częściowo zalesiony, widoki są tylko wycinkowe. Można dostrzec Wielką Raczę i Przegibek wraz z Kolonią wsi Rycerka Górna (przysiółkiem Rycerki Górnej) oraz niektóre szczyty Małej Fatry, takie jak Wielki Rozsutec.

Rycerzowa Mała (1207)- nie znajduje się w głównym, wododziałowym grzbiecie Beskidu Żywieckiego, lecz w jego bocznym, grzbiecie, który odgałęzia się od Wielkiej Rycerzowej i poprzez Małą Rycerzową, Wiertalówkę, Kotarz i Muńcuł ciągnie się aż do doliny Soły w Ujsołach.
Grzbiet ten w całości znajduje się na terenie Polski. Pomiędzy Wielką i Małą Rycerzową znajduje się trawiasta Przełęcz Halna (1165) z Halą Rycerzową. Hala ta ciągnie się również na północno-wschodnich stokach Małej Rycerzowej.
Jest to szczyt zalesiony, jednak na stokach Małej Rycerzoej w kierunku północno- wschodnim ciągnie się trawiasta Hala Rycerzowa.

Przełęcz Halna (1165)- jest to trawiasta przełęcz na której znajduje się Hala Rycerzowa. Umiejscowiona jest ona pomiędzy szczytami Wielkiej Rycerzowej (1226) i Małej Rycerzowej (1207).
Z hali tej widoczny jest Beskid Śląski, pasmo Lipowskiej i Pilska, a w dalszym planie pasmo Babiej Góry.
Na Hali Rycerzowej, znajduje się Bacówka PTTK "Na Hali Rycerzowej", z której roztacza się panorama, która obejmuje swym zasięgiem pasma Lipowskiej i Rysianki, masywy Pilska i Babiej Góry, Tatry, Podhale oraz Niżne Tatry i Małą Fatrę na Słowacji.