ENGZaloguj

Moje zdjęcie nr 2

Imię i nazwisko: Marcin Pyć 30-11-2022 4:09 (czasu zimowego)

Miejsce zamieszkania: Stalowa Wola

E-mail: admin@mpyc.pl

Facebook:

Kod QR do moich danych kontaktowych

V-card (kod QR):

"Człowieka z charakterem pociąga to co jest trudne, ponieważ dopiero w zmaganiach z trudnościami potrafi uświadomić sobie własny potencjał"

BLOG TURYSTYCZO- KRAJOZNAWCZY- MARCIN PYĆ

Logo bloga BTK MP

Autor wpisu: Marcin Pyć Data wycieczki: 08.10.2022 [Cofnij]

Tytuł wpisu:

Wycieczka w Pieniny Słowackie i Małe Pieniny na trasie Szlachtowa- Wysoki Wierch- Tokárne- Lesnické sedlo- Plašná- Sedlo Cerla- Červeny Kláštor- Sromowce Niżne

Zrealizowana trasa:
Szlachtowa (bus) [PL]- szlak żółty- Małe Pieniny {Pod Huściawą (748) [PL]-szlak żółty- Šlachovky (865) [SVK/PL]- szlak żółty- Wysoki Wierch (898) [PL]- szlak żółty- Šlachovky (865) [SVK/PL]- szlak żółty- Tokárne (748) [SVK]- Lesnické sedlo/Przełęcz pod Tokarnią (720) [SVK]}- GRUPA HOLICY I PLAŠNEJ {-szlak czerwony- (749)- Polana Mlačne- (814)/Mała wieża radiowo- telewizyjna- Aksamitka (841) [SVK]- wapienne skałki- Pod Plaš- nou (840) [SVK]- Plašná (889) [SVK]- Vápenník (720) [SVK]- Sedlo Cerla/Przełęcz pod Klasztorną Górą (610) [SVK]- szlak czerwony- Červeny Kláštor (klasztor) [SVK]- szlak nie-bieski- Červeny Kláštor (bus) [SVK]}- Sromowce Niżne (most pieszo- rowerowy na Dunajcu) [PL]- Sromowce Niżne (rondo- bez szlaku/ulicą- ul. Sobczańska) [PL]- Sromowce Niżne (Anna i Jan Romanek- pokoje gościnne/ul. Sobczańska 69) [PL]
(Objaśnienie: PL- Polska, SVK- Słowacja)

Długość trasy: 15,00km Przewyższeń (suma podejść): 722m Czas przejścia: 7godz.

OPIS:
Po 3 miesiącach od ostatniej wędrówki na początku lipca i po 2 miesiącach zwolnienia lekarskiego, ze względu na mój wypadek w pracy i bolesny uraz nogi z boku pod kolanem, który długo się leczyło postanowiłem spróbować łatwiejszej wędrówki w niskie pasmo górskie.
Wybrałem do tego Pieniny Słowackie, z uwagi na fakt że mogłem zdobyć Polsko- Słowacką Odznakę Turystyczną „Góry bez granic/Hory bez hranic”.
Byłem już w tym roku po raz pierwszy w górach w Czechach i chciałem też być pierwszy raz od 2008r. w górach na Słowacji (wtedy byłem w słowackich Tatrach). W związku z tym kilka dni po zakończeniu zwolnienia lekarskiego i pójściu do pracy pojechałem na tą wędrówkę.
Na początku pojechałem busem o 4:05 ze Stalowej Woli do Krakowa, gdzie byłem na MDA ok 7:40. Później pojechałem autobusem o 8:15 z MDA w Krakowie do Szczawnicy, gdzie przez korki byłem dopiero o 11:10, 40 minut później. Przez to pojechałem dopiero o 11:45 busem ze Szczawnicy do Szlachtowej, gdzie byłem koło 12:00.
W tym dniu była ładna pogoda, ok. 18 stopni C. Bardzo mi zależało, żeby zacząć trasę ze Szlachtowej, bo jeszcze nigdy stamtąd nie szedłem.
Po wyjściu z busa na przystanku w Szlachtowej poszedłem koło nieczynnej Karczmy Szlachtowskiej i Muzeum Pienińskiej, gdzie skręciłem w prawo i chwile poszedłem w górę aż do zakończenia drogi asfaltowej. Potem poszedłem cały czas w górę najpierw droga leśną wśród drzew a potem przez drogę polną przez rozległe polany.
Z polan było widać Szlachtową, szczyty Beskid Sądeckiego: Wielki Rogacz, Radziejową, Przehybę, Bereśnik i inne oraz Jarmutę. Jedynie szło kilkoro ludzi tym szlakiem.
Nastepnie doszedłem na skrzyżowanie szlaków na dużej polanie Pod Huściawą (748). Było tam wielu turystów, którzy odpoczywali.
Z tego miejsca było widać Jarmutę, Durbaszkę, Wysoki Wierch, Trzy Korony, Pasmo Holicy i Plašnej, Radziejową, Wielki Rogacz i Przehybę oraz inne szczyty Beskidu Sądeckiego.
Dalej poszedłem rozległa polaną obok pasącego się bydła do granicy Polsko- Słowackiej do Šlachovky (865). Z niej poszedłem dosyć stromo w górę krótką ścieżką polną na szczyt Wysoki Wierch (898), na którym znajdują się ławki do siedzenia, skrzynka z pieczątką oraz drogowskazy z odległością do najwyższych gór na świecie. Było tam bardzo dużo ludzi. Jest to najpiękniejsze miejsce w Pieninach.
Wysoki Wierch (898) jest to kopulaste wzniesienie z rozległą polaną w Małych Pieninach, wprost na południe od Jarmuty, ponad doliną Lesnickiego potoka. Przebiega przez niego granica słowacko- polska. Jest to szczyt zwornikowy – w południowym kierunku odchodzi od niego grzbiet łączący go z Pasmem Holicy i Plašnej na Słowacji. Widać też Lesnicę, Velky Lipnik i Szlachtową. Jest też wykorzystywany przez paralotniarzy. Na otaczających go łąkach odbywa się wypas kulturowy owiec i bydła.
Z Wysokiego Wierchu w Pieninach można zobaczyć np. Trzy Korony, Wysoką, Durbaszkę w Pieninach, Tatry, Pasmo Holicy i Plašnej na Słowacji, Lubań w Gorcach, Radziejową i Przehybę w Beskidzie Sądeckim, okolice i rozległe polany Tokarne, panoramę Pienin Spiskich i Magurę Spiską na Słowacji.

Po chwilowym odpoczynku na Wysokiem Wierchu (898) przekroczyłem granicę Polski i Słowacji i dalsza część wędrówki już będzie po stronie Słowackiej.
Na początku schrodziłem dosyć stromo szlakiem żółtym, wydeptaną ścieżką polną po rozległej polanie, aż do szczytu Tokárne (748), a dalej lekko podszedłem pod górę i skręciłem w prawo i grzbietem polany doszedłem do Lesnickego Sedla/Przełęczy pod Tokarnią (720).
W czasie wędrówki tym szlakiem szedłem po rozległej polanie, z której było widać Małe Pieniny po stronie Polskiej, ze szczytami Wysoki Wierch, Wysoka, Durbaszka, Rabsztyn, Łąźne Skały, Pieniny Wysokie, z Trzema Koronami. Po stronie Słowackiej było widać Pasmo Holicy i Plašnej, Tatry, Magurę Spiską i inne.
Na szlaku nie było dużo ludzi, ale widoki piękne. Przy Lesnickim sedle widziałem dwie pary z Polski, które robiły zdjęcia ślubne.
Lesnické Sedlo (720) to niesamowity punkt widokowy w Pieninach, po stronie Słowackiej. Na przełęczy jest parking i mała budka z bufetem, gdzie podbiłem sobie książeczkę.
Z przełęczy widać Velky Lipnik, piękną panoramę na Tatry (w tym dniu było jedynie widać tylko zarys, nie były dobrze widoczne), ale podziwiać z niej również mogłem Pieniny Właściwe oraz pas graniczny Małych Pienin.
Na wschodzie można zobaczyć słowacką część Beskidu Sądeckiego, natomiast na południu położone jest pasmo Magury Spiskiej i wspomniane Tatry.
Po krótkim pobycie na Lesnickim sedle poszedłem dalej szlakiem czerwonym przez rozległą polanę Mlačne, na której spotkałem kolejną parę młodych z Polski, która robiła sobie sesję ślubną i z którą zrobiłem zdjęcie.
Z polany Mlačne aż do początku lasu na Aksamitce, gdzie jest mała wieża radiowo- telewizyjna widać piękne widoki. Widać pasmo graniczne Małych Pienin z Wysoką, Wysokim Wierchem, Rabsztynem, Łaźnymi Skałami i Szafranówką oraz Jarmutę, Trzy Korony w Pieninach Właściwych, szczyty Beskidu Sądeckiego, Lesnicę na Słowacji, okolice Tokarni, trochę Tatry i Lubań z Gorcami.
Później szlak wchodzi w las i poruszałem się ścieżką leśną po kolorowych liściach, koło kilku wychodni skalnych aż do zalesionej Plašnej (889). Jest to najwyższy szczyt w paśmie Holicy i Plašnej, leżący w słowackich Pieninach, na terenie Pienińskiego Parku Narodowego (PIENAP). Nazwa szczytu pochodzi od szerokich spłaszczeń pod wierzchołkiem.
Leży on w południowym grzbiecie pasma Holicy, ciągnącym się od Klasztornej Góry po Lesnicke Sedlo.
Oprócz najwyższego wierzchołka są jeszcze trzy niższe położone od niego na północny zachód i zachód. Środkowy wysyła na północny- wschód grzbiet Holicy (828), która od masywu Plašny oddzielona jest Sedlem Targov/Przełęczą Limierz (655).
Na zachód od niego jest kolejny, również będący awornikiem – dla krótkiego grzbietu odgałęziającego się na północny zachód i kulminującego w Barsztygu (675). W głównym grzbiecie jeszcze niżej, w stronę Klasztornej Góry, znajduje się Biała Skała– formacja skalna stanowiąca kolejny niewybitny wierzchołek.
Na południowym stoku głównej kulminacji Plašnej (889) znajdują się Haligovskie Skały nad Haligovcami.
Haligovske Skaly to rozczłonkowany skalny mur porozcinany licznymi głębokimi źlebami. Charakterystyczne dla ich krasowej rzeźby są ostre skalne turnie, jak na przykład Sowia, Michałowa, Ciemna i Kończysta, a także skalne okna (np. Zbójnicka Brama).
i deniwelacji 18 m położoną w Czerwonej Skale z otworem na wysokości 756 m.n.p.m. Występują również formy krasu podziemnego– między innymi jaskinie z największą w całych Pieninach Aksamitką o długości 335m
Idąc z Plašnej w stronę Sedla Cerla zaczęło robić się ciemno i szedłem w lesie, mijając kilka zarośniętych polan, z których były ograniczone widoki. Schodziło się czasami bardzo stromo.
W końcu doszedłem do Sedla Cerla (610), gdzie było już ciemno, ale mimo tego było widać z polany Holicę i Trzy Korony.
Dalej już schodziłem czasami dosyć stromo, gdzie ciężko było znaleźć szlak (korzystałem z aplikacji mapy.cz, żeby nie zejść z szlaku) przez ciemny las z latarką, używając kijków trekingowych Viking.
W końcu doszedłem do drogi i idąc po kiepsko oświetlonej drodze koło klasztoru w Červenym Kláštorze na Słowacji skręciłem w lewo i idąc drogą równolegle wzdłuż szumiącego Dunajca i świecących w oddali Sromowców Niżnych.
Kilka osób z Polski jeszcze było. Bary na Słowacji były otwarte. Przeszedłem przez most pieszo- rowerowy na Dunajcu i znalazłem się w Sromowcach Niżnych. Ulice były jeszcze oświetlone.
Zobaczyłem kiedy odjeżdża na następny dzień w niedziele bus do Nowego Targu i udało mi się jeszcze kupić jedzenie w sklepie spożywczym, który za 10 minut miał być zamknięty o 20:00.
Później doszedłem ul. Sobczańską do mojego noclegu u Anny i Jana Romanek w Sromowcach Niżnych.
Tam miałem pokój z dwoma łóżkami dla siebie, z łazienką za 80zł, a właściciel dał mi zupę grzybową, z grzybów które sam zebrał w garnku za darmo, mogłem jeść ile chciałem. Taki miły prezent.
Miałem pokój z dwoma łóżkami dla siebie i z prysznicem w pokoju:). Właściciel był bardzo miły i przed kościołem rano podszedł do przystanku autobusowego w Sromowcach Niżnych i sprawdził, czy rzeczywiście jest bus z Sromowców Niżnych do Nowego Targu.
Pojechałem na drugi dzień w niedzielę busem o 7:55 ze Sromowców Niżnych do Nowego Targu. O 9:46 miałem natomiast busa z Nowego Targu do Krakowa, gdzie byłem na MDA około 11:20.
Poszedłem kupić coś do jedzenia i pojechałem busem o 12:35 z Krakowa do Stalowej Woli, gdzie byłem 16:10.
Zdobyłem też pierwsze punkty do Polsko- Słowackiej Odznaki Turystycznej "Góry bez granic/Hory bez hranic".

Zdjęć: [ 2 ] [ 3 ] [ 4 ] [ 5 ] [ 6 ] [ 7 ] [ 8 ] [ 9 ] [ 10 ] [ 11 ] [ 12 ] [ 13 ] [ 14 ] [ 15 ] [ 16 ] [ 17 ] [ 18 ]